Nieuws

Onze medewerkers in de bakkerij

Amy is gediplomeerd patissier. Ze maakt onder andere taarten en begeleid de klanten in hun keuze. Ze helpt hun om de optimale keuze te maken, bij ons in de bakkerij is niets standaard! Ook produceert zij alle producten van het bedrijf zoals cupcakes, petit fours, tartelettes, macarons en cakepops.

Marco is ondernemer en ambachtelijke bakker. Naas het helpen van klanten in de winkel doet hij ook de productie in de bakkerij.

Op zaterdag worden wij ondersteund door stagiaires.


Onze medewerkers in de slagerij

De ondernemer en ambachtelijke slager, Willem, maakt onder andere zelf worst. Ook doet hij de vleesbewerking in de slagerij en bedient klanten in de winkel.


Goud bij Arnhem Rookworststad 2016

Persbericht, oktober 2016

Krijnen en Nooij is in de prijzen gevallen tijdens de 42e nationale vakwedstrijd Arnhem Rookworststad 2016. De fijne rookworst is tijdens de 42e vakwedstrijd Arnhem Rookworst bekroond met goud!

De vakwedstrijd Arnhem Rookworststad is de grootste nationale Gelderse Rookworstwedstrijd voor innovatieve rookworstproducten. Slagers en worstmakers uit heel Nederland krijgen tijdens deze wedstrijd de kans om nationale waardering te oogsten voor hun vakkundigheid door mee te doen aan deze unieke vakwedstrijd.

Het behalen van een onderscheiding is dan ook een erkenning van de kwaliteit van de Gelderse Rookworst en een waardering voor het vakmanschap van deze ambachtelijke specialist. Een team van deskundige juryleden keurden de ingezonden producten op uiterlijk en aanzien, vorm en kleur, aanzien snijvlak en structuur, geur en smaak, consistentie en innovatie.

Het feit dat de fijne rookworst van Krijnen en Nooij bekroond is, betekent dat zij een Gelderse Rookworst van zeer hoge kwaliteit verkopen.

De organisatie van Arnhem Rookworststad


Bakker en slager geloven in versconcept

Persbericht Bakkerswereld, 3 oktober 2010

Banketbakker Marco Nooij en slager Willem Krijnen hebben sinds 2006 samen een eigen specialiteitenwinkel in Amsterdam Oost; een combinatie van een banketbakkerij en slagerij. Een succesvolle combinatie: de omzet is in vier jaar tijd verdubbeld.
Willen Krijnen is druk bezig uien te snijden, ondertussen haalt hij enkele worsten uit de kookketel om ze in de winkel te hangen. Marco Nooij volgt even later met een plaat vol gebak. Een vreemde combinatie van producten? Niet voor Krijgen en Nooij. Banketbakker Marco Nooij en slager Willem Krijnen vormen sinds 2006 een ondernemersduo. Ze hebben een combinatie van een banketbakkerij en slagerij. Beide ondernemers spreken zelf liever over een specialiteitenwinkel. De samenwerking is voor hen een logische stap. Willem Krijnen: 'Klanten willen gemak. Dat blijkt wel uit de groei uit die supermarkten hebben doorgemaakt de laatste jaren. Maar de klant wil ook kwaliteit. Daarom gelook ik in dit concept.' 'We kunnen elkaar versterken en beter maken', vult Nooij aan. Krijnen en Nooij is gevestif aan de Dapperstraat in Amsterdam Oost. Een plek die Krijnen op zijn duimpje kent. Zijn opa en vader hadden hier jarenlang een slagerij. Krijgen zelf was sinds 1997 eigenaar van de slagerij. 'Eind jaren negentig ging het heel goed, maar daarna ging het bergafwaarts, mede doordat de IT-wereld in elkaar klapt.' Ook de buurt waarin de slagerij was gevestigd verslechterde. Reden voor Krijnen om goed over zijn toekomst na te denken. In 2003 kwam hij tot de conclusie om een andere weg in te slaan. 'Ik wilde een compleet versidee. In het runnen van alleen een slagerij in de stad, zie ik weinig toekomst. Klanten willen een totaalconcept aangeboden krijgen.' Om die droom te realiseren polste hij Marco Nooij die hij al kende. Nooij hoefde niet lang na te denken en bleek dezelfde visie te hebben. 'Ik werkte al jaren bij een bakker in Amsterdam en wilde voor mezelf beginnen. Deze combinatie was een mooie kans.'


Assortiment

Over de combinatie banketbakkerij slagerij waren de ondernemers het snel met elkaar eens. Een groter vraagstuk was de locatie. 'De buurt ging eind jaren negentig, begin 2000 steeds verder achteruit. Dit was geen goede locatie voor een kwaliteitswinkel.' De ondernemers wilden aanvankelijk dan ook verhuizen naar een andere plek in of buiten Amsterdam.
'We zijn toch geblecen omdat de gemeente de wijk heeft opgeknapt sinds 2005. Naast allochtonen zijn er veel tweeverdieners in de buurt gekomen waardoor de koopkracht flink is toegenomen. Bovendien was verbouwen van de slagerij financieel veel interessanter dan verhuizen.' Een goede keuze, blikken de twee achteraf terug. 'We groeien alleen maar. Sinds 206 is de omzet verdubbeld.' De transformatie van slagerij naar specialiteitenwinkel is geruisloos verlopen, aldus de twee eigenaren. Nooij: 'Om mensen te laten wennen, werkte ik al maanden voor de officiële opening mee en we verkochten koek en stukswerk.' De positieve omzetcijfers zijn volgens Nooij en Krijnen ook te danken aan de keuze voor kwaliteit. Krijnen: 'We verkopen bewust diervriendelijk en louter kwaliteit. Zoals Beemster varken en rundvlees Blonde d'Aquitaine uit Twente. Je kunt hierdoor onderscheidend zijn ten opzichte van supermarkten én wil je overleven dan moet je de klant dat onderscheid bieden.' De klanten van de slagerij zijn voornamelijk tweeverdieners. 'Allochtone klanten van Turkse en Marokkaanse afkomst hebben we weinig. Onze prijsstelling sluit niet aan bij hun bestedingspatroon.' Allochtonen zijn wel een belangrijke doelgroep voor de banketbakkerij omdat alles zelf wordt gemaakt, aldus Nooij. 'Taarten op maat is onze grootste hardloper. Vooral allochtonen zijn hier dol op. Daarnaast doen we veel bruidstaarten, zo'n vier per week. Als klein natgebak zijn het vooral de moorkopen en tompouces die worden verkocht. 'In het begin maakte ik mooie, stakke taartjes, maar de mensen willen die niet. Dan kun je wel stug volhouden, maar je moet maken wat de mensen willen hebben. Belangrijk is dat je de tompouce zo maakt, dat die anders is dan anderen. Dat begint bij goede grondstoffen inkopen.' Naast gebak en taarten behoren bonbons tot het assortiment. In de slagerij worden naast vlees en vleeswaren, soepen aangeboden. Ook wijnen en olijfolie behoren tot het assortiment.

Over de combinatie banketbakkerij slagerij waren de ondernemers het snel met elkaar eens. Een groter vraagstuk was de locatie. 'De buurt ging eind jaren negentig, begin 2000 steeds verder achteruit. Dit was geen goede locatie voor een kwaliteitswinkel.' De ondernemers wilden aanvankelijk dan ook verhuizen naar een andere plek in of buiten Amsterdam.
'We zijn toch geblecen omdat de gemeente de wijk heeft opgeknapt sinds 2005. Naast allochtonen zijn er veel tweeverdieners in de buurt gekomen waardoor de koopkracht flink is toegenomen. Bovendien was verbouwen van de slagerij financieel veel interessanter dan verhuizen.' Een goede keuze, blikken de twee achteraf terug. 'We groeien alleen maar. Sinds 206 is de omzet verdubbeld.' De transformatie van slagerij naar specialiteitenwinkel is geruisloos verlopen, aldus de twee eigenaren. Nooij: 'Om mensen te laten wennen, werkte ik al maanden voor de officiële opening mee en we verkochten koek en stukswerk.' De positieve omzetcijfers zijn volgens Nooij en Krijnen ook te danken aan de keuze voor kwaliteit. Krijnen:
'We verkopen bewust diervriendelijk en louter kwaliteit. Zoals Beemster varken en rundvlees Blonde d'Aquitaine uit Twente. Je kunt hierdoor onderscheidend zijn ten opzichte van supermarkten én wil je overleven dan moet je de klant dat onderscheid bieden.' De klanten van de slagerij zijn voornamelijk tweeverdieners. 'Allochtone klanten van Turkse en Marokkaanse afkomst hebben we weinig. Onze prijsstelling sluit niet aan bij hun bestedingspatroon.' Allochtonen zijn wel een belangrijke doelgroep voor de banketbakkerij omdat alles zelf wordt gemaakt, aldus Nooij. 'Taarten op maat is onze grootste hardloper. Vooral allochtonen zijn hier dol op. Daarnaast doen we veel bruidstaarten, zo'n vier per week. Als klein natgebak zijn het vooral de moorkopen en tompouces die worden verkocht. 'In het begin maakte ik mooie, stakke taartjes, maar de mensen willen die niet. Dan kun je wel stug volhouden, maar je moet maken wat de mensen willen hebben. Belangrijk is dat je de tompouce zo maakt, dat die anders is dan anderen. Dat begint bij goede grondstoffen inkopen.' Naast gebak en taarten behoren bonbons tot het assortiment. In de slagerij worden naast vlees en vleeswaren, soepen aangeboden. Ook wijnen en olijfolie behoren tot het assortiment.


Rolverdeling en toekomst

Hoewel de banketbakkerij en slagerij in één pand zijn gevestigd, is er geen sprake van een vershof. De problemen die verhoven met betrekking tot branchevervaging hebben, spelen niet bij Krijnen en Nooij. 'We hebben beiden vijftig procent van het aandeel in de vof. Hierdoor hebben we niet het probleem wie saucijzenbroodjes verkoopt, of wie de belegde broodjes.' Nooij: 'Deze aanpak houdt ons ook scherp. Als ik een stamppot te zout of te flauw vind, zeg ik dat. Dat doet Willem ook bij banket. Beide productgroepen moeten qua kwaliteit op elkaar zijn afgestemd. Daar hebben we beiden baat bij. Maar Willem is en blijft de slager en ik de banketbakker; we helpen elkaar waar nodig. Zo help ik de klanten van de slagerij als het druk is en andersom. Ook assisteren we elkaar bij de prodcutie. Momenteel maakt de slagerij 2/3 van de omzet, de banketbakkerij 1/3.'

Beide ondernemers hebben het totale versconcept hoog in de vaandel staan, maar ze erkennen ook er nog niet te zijn.
'We zijn op dertig procent waar we willen zijn.' Nooij: 'We mogen nog meer maaltijden aanbieden.' Krijnen ziet vooral kansen in de uitstaling van de winkel. 'Ik zou graag een andere toonbank willen en meer met koken in de winkel gaan doen. Dit zijn plannen voor de toekomst, maar eerst moeten we geld verdienen.'

Samengevat
  • 'Klanten willen gemak. Dat blijkt wel uit de groei die supermarkten hebben doorgemaakt de laatste jaren. Maar de klant wil ook kwaliteit. Daarom geloof ik in dit concept.'
  • Krijnen en Nooij is gevestigd in de Dapperstraat in Amsterdam Oost. Een buurt die naast 'echte Amsterdammers' allochtonen en tweeverdieners verbergt.
  • 'Sinds 2006 is de omzet verdubbeld.' De transformatie van slagerij naar specialiteitenwinkel is geruisloos verlopen. De positieve omzetcijfers zijn volgens Nooij en Krijnen mede te danken aan de keuze voor kwaliteit.
  • Beide eigenaren hebben vijftig procent aandeel in de vof. Hierdoor hebben ze niet het probleem wie saucijzenbroodjes verkoopt, of wie de belegde broodjes. Nooij: 'Deze aanpak houdt ons ook scherp.'


Onze website maakt gebruik van cookies

Voor het gebruik van cookies zijn wij verplicht om toestemming te vragen. Cookies verbeteren de prestaties en functionaliteit van onze website. Door op de ‘Ja, ik accepteer cookies’ button te klikken, wordt het plaatsen van deze cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring geaccepteerd.